- Door de coronamaatregelen zijn restaurants noodgedwongen niet volledig volgeboekt.
- Dat betekent ook dat mensen die na een reservering niet komen opdagen extra pijn doen voor de dagomzet.
- Steeds meer horeca-gelegenheden vragen daarom een aanbetaling bij een reservering.
Even snel een tafel reserveren en er later op de avond toch maar vanaf zien. Dat betekent voor de horeca-ondernemer een omzetderving die in coronatijd nauwelijks te verantwoorden is. Daarom werken steeds meer restaurants met een aanbetaling voor een reservering.
Uit data van online reserveringssysteem Formitable blijkt dat sinds de coronacrisis het vragen van een aanbetaling steeds normaler wordt, zo schrijft dagblad Trouw. In 2019 werkte nog maar een dertigtal restaurants met aanbetaling, na de eerste lockdown in 2020 waren dat er al 142 en het aantal groeit nog steeds.
De beperkingen door de coronamaatregelen zorgen ervoor dat restauranthouders zich geen lege tafels kunnen permitteren. Elke beschikbare tafel moet omzet opleveren.
“Bij de coronarestricties kun je geen no-shows [mensen die niet komen opdagen, red.] erbij hebben”, zegt CEO Raymond Wilders van Formitable tegenover de krant.
De coronamaatregelen snijden op twee manieren in de omzet van horeca-ondernemers. Aan de ene kant kunnen restaurants bijvoorbeeld door de anderhalvemeterregel minder gasten ontvangen. Aan de andere kant is er minder spontane aanloop, waardoor tafels die leeg blijven niet zomaar worden opgevuld.
Een aanbetaling maakt een omzetderving niet goed, maar is vooral bedoeld om no-shows tegen te gaan. Dat kan zo goed werken dat het doen van een aanbetaling weleens een blijvertje kan zijn.
Aan Trouw vertelt horeca-ondernemer Rijk Wessels in ieder geval te verwachten dat ook na corona reserveren geld blijft kosten. "Als je eenmaal merkt dat het zo goed werkt, is het lekker om dit te blijven doen."